Regulamin organizacyjny
REAL MEDICA
I. Postanowienia ogólne
- Real Medica sp. z o.o., zwane dalej REAL MEDICA jest podmiotem leczniczym, działającym na podstawie:
- Ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej z 2016 r. poz. 1638 z późn. zm.
II. Firma podmiotu leczniczego
- Podmiot leczniczy działa pod firmą: Real Medica sp. z o.o.
- Podmiot leczniczy używa nazwy skróconej: REAL MEDICA
III. Cele i zadania podmiotu leczniczego
- Celem REAL MEDICA jest założenie i uruchomienie zakładu leczniczego.
- Prowadzenie zakładu leczniczego pod nazwą REAL MEDICA.
IV. Rodzaj działalności
- Ambulatoryjne świadczenia zdrowotne
V. Struktura organizacyjna zakładu leczniczego
- W skład REAL MEDICA wchodzi następująca jednostka organizacyjna: dalej REAL MEDICA jest podmiotem leczniczym, działającym na podstawie:
- Poradnia Dermatologiczna
- Poradnia Ginekologiczna
- Poradnia Endokrynologiczna
- Poradnia Alergologiczna
- Gabinet Diagnostyczno-Zabiegowy
VI. Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych
Siedzibą REAL MEDICA jest Łomża, ul. Szosa Zambrowska 102 l.5.
VII. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w komórkach organizacyjnych podmiotu leczniczego
- Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, który posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania świadczeń, potwierdzone dyplomami, certyfikatami i spełniających odpowiednie wymagania zdrowotne.
- Proces udzielania świadczeń zdrowotnych rozpoczyna się w Rejestracji, gdzie pacjenci zgłaszają się w celu umówienia wizyty u lekarza.
- W Rejestracji pacjent zobowiązany jest podać imię i nazwisko w celu weryfikacji świadczeń zdrowotnych.
- W pierwszej kolejności przyjmowani są pacjenci zgłaszający się w stanie wymagającym natychmiastowego udzielenia świadczenia zdrowotnego.
- Po zarejestrowaniu się do lekarza pacjent w umówionym dniu i o określonej godzinie zgłasza się do przyjęcia we wskazanym gabinecie lekarskim.
- Konsultacje lub badania towarzyszące odbywają się w gabinecie Poradni i gabinecie diagnostycznym. Dopuszcza się przejście pacjenta pomiędzy gabinetami, gdy uzasadnione jest to niezbędnym wyposażeniem technicznym lub warunkami przeprowadzenia konsultacji lub badania.
- W trakcie udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do uzyskania niezbędnych wyjaśnień, dotyczących postawionej diagnozy, a także zaproponowanego leczenia.
- Na każdym etapie udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do złożenia skargi/zażalenia na zachowanie lub czynności personelu REAL MEDICA. Skargi/zażalenia przyjmuje codziennie w godzinach 9:30-10:30 właściciel Real Medica sp. z o.o.
- Skarga/zażalenie może być zgłoszone pisemnie lub telefonicznie. Na każdą skargę/zażalenie należy udzielić pisemnej odpowiedzi w terminie nie przekraczającym 14 dni.
- W zakresie realizowania świadczeń zdrowotnych REAL MEDICA zapewnia pacjentowi:
- środki farmaceutyczne i materiały medyczne niezbędne do wykonania procedury medycznej,
- pomieszczenie do wykonania procedury odpowiednie do stanu zdrowia i stopnia niepełnosprawności pacjenta.
VIII. Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
- REAL MEDICA prowadzi swoją działalność w następującym zespole osobowym:
- Lekarze specjaliści medycyny estetycznej
- Lekarz dermatolog
- Lekarz ginekolog
- Lekarz endokrynolog
- Lekarz alergolog
- rejestratorka
- Dział administracji i księgowości
- Właściciel/manager
- Księgowa (usługa zlecona)
- Świadczeń zdrowotnych w REAL MEDICA mogą udzielać także osoby posiadające odpowiedni stan zdrowia i niezbędne kwalifikacje fachowe, realizujące program stażu specjalizacyjnego lub podyplomowego, a także skierowani do odbycia stażu zawodowego na podstawie odrębnych przepisów.
- Do zadań komórek organizacyjnych REAL MEDICA należy w szczególności:
- Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna
- ambulatoryjna specjalistyczna opieka zdrowotna w zakresie: dermatologii, ginekologii, endokrynologii, alergologii i pulmonologii realizowana w trybie ambulatoryjnym,
- współpraca z lekarzami specjalistami w zakresie konsultacji i leczenia pacjentów wymagających szczególnego postępowania leczniczego,
- kierowanie pacjentów na leczenie stacjonarne w oddziałach szpitalnych lub specjalistycznych ośrodkach leczniczych,
- orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia.
- Dział administracyjno-biurowy
- prowadzenie dokumentacji administracyjno-finansowej obejmującej całokształt działalności REAL MEDICA,
- przygotowanie dokumentacji finansowo-rzeczowej na potrzeby realizowanych umów z publicznym płatnikiem ubezpieczenia zdrowotnego,
- prowadzenie współpracy pomiędzy REAL MEDICA a jego Partnerami Medycznymi na podstawie zawartych umów o współpracy, monitorowanie przepływu pacjentów i dokonywania rozliczeń za świadczenia odpłatne,
- wykonywanie kopii dokumentacji medycznej i druków medycznych, zgodnie z zapotrzebowaniem,
- sporządzanie obowiązujących sprawozdań medycznych,
- sporządzanie indywidualnych list wynagrodzeń i prowadzenie ewidencji wynagrodzeń zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie dokumentacji ubezpieczeń społecznych pracowników, osób zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę oraz prowadzących działalność gospodarczą właścicieli REAL MEDICA,
- prowadzenie dokumentacji i ewidencji na potrzeby organów kontroli skarbowej, w tym księgi przychodów i rozchodów, łącznie z deklaracjami podatkowymi wymaganymi odrębnymi przepisami,
- prowadzenie administracji siecią komputerową, dbanie o bezpieczeństwo danych zawartych w systemach informatycznych i papierowej dokumentacji medycznej REAL MEDICA.
- Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna
IX. Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
- REAL MEDICA w swojej działalności może współpracować z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą na podstawie obustronnej umowy o współpracy.
- W uzasadnionych medycznie przypadkach lekarz wydaje skierowanie na badania diagnostyczne, do innych poradni specjalistycznych lub w celu leczenia stacjonarnego.
X. Wysokość opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej
- REAL MEDICA prowadzi dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych oraz zapewnia ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
- REAL MEDICA udostępnia dokumentację, o której mowa w ust. 1:
- pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta;
- po śmierci pacjenta, prawo do wglądu w dokumentację medyczną przysługuje osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu była jego przedstawicielem ustawowym; dokumentacja medyczne jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia;
- podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
- organom władzy publicznej, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom w ochronie zdrowia, a także Rzecznikowi Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru;
- podmiotom, uprawnionym w myśl ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej do przeprowadzania na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia kontroli podmiotu leczniczego, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli;
- ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
- uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek;
- organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
- podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów;
- zakładom ubezpieczeń – za zgodą pacjenta;
- komisjom lekarskim podległym ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, wojskowym komisjom lekarskim oraz komisjom lekarskim Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Agencji Wywiadu, podległym Szefom właściwych Agencji;
- osobom wykonującym zawód medyczny, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia;
- wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych w zakresie prowadzonego postępowania;
- spadkobiercom w zakresie prowadzonego postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych;
- szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania w celach naukowych – bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
- do wglądu w siedzibie REAL MEDICA;
- poprzez sporządzenie jej kopii, wydruków, odpisów bądź wyciągów;
- przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
- na informatycznym nośniku danych.
- REAL MEDICA prowadzi wykaz zawierający następujące informacje dotyczące udostępnianej dokumentacji medycznej:
- imię (imiona) i nazwisko pacjenta, którego dotyczy dokumentacja medyczna;
- sposób udostępnienia dokumentacji medycznej;
- zakres udostępnionej dokumentacji medycznej;
- imię (imiona) i nazwisko osoby innej niż pacjent, której została udostępniona dokumentacja medyczna, a w przypadkach, o których mowa w art. 26 ust. 3 i 4 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, także nazwę uprawnionego organu lub podmiotu;
- imię (imiona) i nazwisko oraz podpis osoby, która udostępniła dokumentację medyczną;
- datę udostępnienia dokumentacji medycznej.
- REAL MEDICA pobiera opłaty w kwotach: 63 gr za jedną stronę kopii lub 17,92 zł za jedną stronę odpisu, wyciągu bądź 3,58 zł za nośnik elektroniczny. Z wymienionych opłat zwolnione są przypadki udostępnienia dokumentacji medycznej:
- pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku, udostępnienie na informatycznym nośniku danych, a także w formie odwzorowania cyfrowego (skanu);
- w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
XI. Wysokość opłat oraz organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych odpłatnych
- REAL MEDICA udziela świadczeń zdrowotnych odpłatnie i nie jest objęte umowami z NFZ.
- Za udzielone świadczenia zdrowotne pacjenci wnoszą opłaty zgodnie z ustalonym cennikiem opłat. Wysokość opłat za usługi jest określona na podstronie Cennik serwisu realmedica.pl.
- Udzielanie świadczeń zdrowotnych organizowane jest w sposób zapewniający poszanowanie zasady sprawiedliwego, równego, niedyskryminującego i przejrzystego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej oraz zgodnie z kryteriami medycznymi.
- Świadczenia zdrowotne udzielane będą w miarę możliwości w dniu zgłoszenia lub w innym terminie uzgodnionym z pacjentem, według ustalanej kolejności w dniach i godzinach ich udzielania.
- REAL MEDICA nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia.
XII. Sposób kierowania jednostką i komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego
- Kierowaniem REAL MEDICA zajmuje się Manager-Właściciel.
- Właściciel jest upoważniony do jednoosobowego reprezentowania REAL MEDICA w stosunkach zewnętrznych i wewnętrznych, a także ponosi odpowiedzialność za zarządzanie zakładem leczniczym.
- Do szczegółowych kompetencji Właściciela należy:
- kierowanie pracą podległego personelu działalności podstawowej i pomocniczej,
- podejmowanie decyzji dotyczących mienia w zakresie zwykłego zarządu,
- reprezentowanie REAL MEDICA w stosunkach zewnętrznych i wewnętrznych,
- podejmowanie decyzji w sprawach związanych z nawiązywaniem, zmianą i rozwiązywaniem umów o pracę,
- kontrolowanie przestrzegania przez pracowników przepisów bhp i przeciwpożarowych,
- przyjmowanie skarg i zażaleń,
- realizowanie polityki finansowej REAL MEDICA ustalonej przez właściciela REAL MEDICA,
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących bieżącą działalność REAL MEDICA,
- nadzór nad jakością udzielanych świadczeń medycznych,
- działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników,
- nadzór nad utrzymaniem urządzeń, sprzętu, aparatury medycznej i zajmowanych pomieszczeń w należytym stanie technicznym z uwzględnieniem zasad bhp i przepisów przeciwpożarowych,
- dbanie o udzielanie świadczeń medycznych przez personel o odpowiednim stanie zdrowia i niezbędnych kwalifikacjach fachowych.
- bezpośredni merytoryczny nadzór nad działalnością pracowników administracji, księgowości, informatyka w zakresie bieżącego realizowania zobowiązań wobec płatników i Partnerów Medycznych,
- podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących bieżących zakupów, sprzętu i materiałów,
- nadzorowanie dyscypliny czasu pracy wszystkich pracowników REAL MEDICA,
- projektowanie, wdrażanie i nadzorowanie wszelkich działań związanych z innowacjami
- Bezpośredni nadzór nad funkcjonowaniem poradni specjalistycznych określonych w rozdziale VII sprawuje Właściciel.
XII. Postanowienia końcowe
- Regulamin organizacyjny ustala Właściciel.
- W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy.
- Podanie regulaminu organizacyjnego do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnienie go, na wniosek pacjenta, w Rejestracji.
- Postanowienia regulaminu organizacyjnego zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w REAL MEDICA.
- Regulamin w niniejszej formie wchodzi w życie z dniem 01.08.2025 r.
